vrijdag, september 19, 2003

Haaj!

Volgens mij nemen ze ons op school niet helemaal serieus. Qua 'Poezie', voor mijn gevoel althans niet... 'Misschien is dit gedichtje nog een beetje moeilijk voor jullie.' Grmbll. En waar ik me ook in opwind is dat ze ons laten schrijven waarover de gedichten gaan en dan nog eens klassikaal!! (Dus zei dicteert, wij schrijven) Ik vind het niet kunnen. Gedichten zijn dingen waar zoveel verschillende verklaringen voor zijn. Voor elke persoon één. Want als je een gedicht leest, stop je er een stukje van jou gevoelens in. Ze worden zelfs een stukje van jou. Nu jah, niet bij alle gedichten natuurlijk. Niet bij het soort gedichten waar het heel duidelijk is waarover het gaat. En ok, misschien waren het dat soort gedichten, maar dan nog had ik er een heel ander beeld op dan de leerkracht. Ik kan er niet tegen. Gedichten zijn dingen om te lezen en bij weg te dromen. Je kunt er niet zomaar een verklaring voor geven die iedereen dan als juist moet beschouwen. De mooiste gedichten hebben zelfs geen echte verklaring. Of jawel, voor de schrijver ervan en ook wel voor de lezers. Maar die hoeven helemaal niet hetzelfde te zijn.
Ik kan natuurlijk alleen maar voor mezelf spreken en misschien ligt het ook aan mij, maar toch...

0 Commentaren:

Een reactie posten

<< Home